Monday, July 16, 2007

شخبط شخابيط


هل استمعتم إلى ألبوم نانسي عجرم الجديد؟؟؟
أظن أن معظم الناس قد استمعوا إلى هذا الألبوم
حين استمعت إلى هذا الألبوم قررت أن أكتب عنه ولكني إنشغلت بزفاف إبنة عمي
وبما إن الزفاف تم والحمد لله واستمعنا في حفلة الزفاف إلى اغاني كثيييييييييرة عاطفية ورومانسية
فقد حان الوقت لأرجع هنا لألبوم نانسي عجرم والذي أعتبره حدث هام جداً
فكرة عمل ألبوم غنائي للأطفال فكرة رائعة فعلاً
وقليلين جداً من نفذوها
طبعا اول ما نسمع كلمة اغاني أطفال لابد ان يذكر محمد فوزي رائد هذا المجال
وأذكر عن نفسي أن أول أغنية تعلمت عزفها على البيانو وأنا صغيرة كانت " ذهب الليل" ونذكر كمان التجربة الشهيرة للدكتورة عفاف راضي وتجارب لمحمد ثروت وإيمان البحر درويش .
بالنسبة لي فإن أكثر من أحببته في أغاني الأطفال هي الفنانة الجميلة صفاء أبو السعود وكنت أنتظر احتفالات عيد الطفولة من سنة لسنة حتى أشاهدإستعراضاتها الجمية وأسمعها وأحفظ أغانيها
وكنت كلما سمعت أحد يتحدث عن الفن والفنانين ممثلين أو مطربين ألفت إنتباههم إلى صفاء أبو السعود وأتعجب "ليه بيحبوا أم كلثوم كده؟؟؟ ليه بيتكلموا عن فاتن حمامة كده"
صفاء أجمل منهم كلهم
ورغم التجارب المختلفةالتي ذكرتها في البداية لكن كانت دائماً صفاء أبو السعود بالنسبة لي تجربة لا يمكن لأي فنان الإقتراب منها لكن حقيقي نانسي عجرم إحتلت مكانة في قلبي بهذا الألبوم
كلمات :رائعة وفيها مرح وحس تربوي عالي
الألحان والتوزيع : متميزة بالبهجة والمرح ولكنها في نفس الوقت لم تعتمد على أصوات وتيمات طفولية ...جديدة الحكاية دي
صوت :نانسي أصلاً صوت بريء جداً وأرى إنه يليق بأغاني الأطفال أكثر من أي لون آخر
توقيت :الألبوم بعد غياب طويل لأغاني الأطفال مناسب جداً ليروي عطش الأطفال والآباء على حد سواء لمثل تلك النوعية من الأغاني
صورة: الغلاف رائعة وبريئة كقلوب الجمهور المستهدف من الألبوم
إضافة إلى جمال نانسي عجرم الأخاذ
تحية :لصفاء أبو السعود التي مازالت هي فنانتي المفضلة ولنانسي عجرم التي أجبرتني على الوقوف في صفوف المستمع
ين

5 comments:

Anonymous said...

very nice article ya badr...
I really appreciate yr opinion

Anonymous said...

hi ya badr
it's really a nice article...
I apreciate yr opinion about nancy..
she is very sweety..

Ahmed EIssa said...

السلام عليكم
في الحقيقة انا مسمعتش الالبوم كله ومركزتش فيه قوي يعني يادوب علي قد الاعلانات
بس انا عجبني فعلا توقيت نزوله
ان الكل كان بعيد عن اغاني الاطفال
وافكار الاغاني برضه علي قد الاعلانات اللي شفتها حلوة
بس انا ساعات كتير بحس ان اغاني الاطفال بيبقي فيها سذاجة في التناول مش موجودة في الاطفال
خصوصا اطفال اليومين دول اللي بقو مفتوحين اكتر مننا لما كنا في سنهم وده شئ طبيعي ومتوقع
الا اذا كنت بنتكلم عن طفل مابين 3 او 4 سنوات علي اكبر تقدير
واعذريني انا مليش قوي في سيكولوجية الاطفال بس انا شفت رد فعلا بنت خالتي
عندها 7 سنين لما سمعت اغنية لنيللي
حسيت ان لازم يكون في فكر مختلف للتعامل مع اطفال تعاملهم الاول مع البلاي ستيشن والكمبيوتر واللي اكيد كاتن مختلف عن الاتاري والعجل والكورة بتاعة زمان
معلش طولت عليكي والكلام اخدني
والبلوج بتاعك جميل بالمناسبة

BADR ELEBIDY said...

zeina:
thank u my dear
i miss u so much hope 2 c u soon

BADR ELEBIDY said...

أحمد عيسى :
نورت المدونة وأنا معاك في اللي بتقوله
بس السن من 3:4 مهمة جداً برضه
حاول تسمع الشريط هتلاقيه كويس وأغنية الموبايل مثلاً مهمة للأطفال اللي شايلين موبايلات دلوقت
والبلوج جميل من جمال زواره يا احمد
شكراً